In sens larg povestirea se confunda cu naratiunea datorita sinonimiei dintre verbul a nara si a povesti.
In sens restrans povestirea este o specie literara a genului epic de dimensiuni reduse prezentand caracteristici slab individualizate.
Trasaturile povestirii:
Importanta acordata naratorului (intamplarile sunt relatate de catre un narator care isi exprima si propria atitudine).
Perspectiva narativa este in general subiectiva ( perspectiva narativa „ impreuna cu” sau „dinafara”).
Naratorul se limiteaza la prezentarea unui singur fapt epic cel mai adesea insolit.
Desfasurarea actiunilor este destinsa mai putin tensionata decat in nuvela (conflictul este un pretext care declanseaza naratiunea).
Accentul cade pe evenimentele prezentate si nu pe personaj.
Existenta unui „ritual al spunerii”. Adresarea catre naratorii interni si externi stabilindu-se astfel o legatura intre acestia.
Clasificarea povestirilor:
Tehnici narative specific speciilor epice:
Tehnica povestirii in povestire
Tehnica povestirii in rama = este o tehnica narativa prin care naratiunea este incadrata intr-o situatie de comunicare.
Situatia de comunicare reprezinta incadrarea tematica a naratiunii, fixeaza timpul si spatiul
relatarii dar si premisele naratiunii. Naratiunea va fi un argument la premisa formulata in situatia de comunicare de asemenea naratiunea presupune un alt timp si spatiu al evenimentelor.
Naratorul reprezinta unul dintre locutorii prezenti in situatia de comunicare.
Povestirea in povestire este o tehnica prin care un personaj al unei naratiuni principale intrerupe firul epic printr-o relatare proprie reluand rolul de narator in cea de-a II-a naratiune.
Trasaturile generale ale prozei lui Vasile Voiculescu
Povestirile lui Voiculescu sunt publicate intre 1946- 1958 in cele 2 volume „Capul de zimbru” si „Iubire magica”.
Principalele trasaturi ale povestirii:
Structura povestirii „In mijlocul lupilor”
Din punct de vedere structural opera contine 2 planuri:
Avand in vedere cele 2 planuri putem afirma ca „In mijlocul lupilor” este o povestire realista cu aura fantastica.
Fantastical este sustinut prin simboluri magice ( desenele, bunda de plana, oala cu ierburi, partea oculta a existentei Luparului – comunicarea cu lupii).
Realismul operei este sustinut de abundenta detaliilor si prin incercarea de a explica magical intr-o forma rationala ( descrierea Luparului, casei Luparului, drumul spre locul unde intalneste lupii).
Prezenta acestei structuri binare determina existenta unei relatii care se stabileste pe de-o parte intre narator si lumea prezentata si pe de alta parte intre narator si naratarii interni.
Dubla relatie genereaza tehnica povestirii in rama.
Existenta unui final deschis care permite naratarului extern fie formularea unei solutii rationale fie uneia fantastice.
Tipologia personajelor in opera:
Intelectualul apartine spatiului modern, profan. Primordialul apartine spatiului arhaic, sacru.
Trasaturile romantice ale personajului:
- Solitudinea personajului
- Comuniunea cu natura a personajului
- Ocupatia de vanator a personajului
- Personaj exceptional in situatii exceptionale
- Prin varsta arata o alta influenta a romantismului
Trasaturile expresioniste ale personajului