Oferta

Definitie: reprezinta cantitatea dintr-un bun pe care un agent economic sau toti agentii economici sunt dispusi sa o vanda la un anumit pret.

O parte a productiei totale.

Elasticitatea ofertei – modificarea ofertei in timp in functie de factori precum: pretul de vanzare; costul productiei; nivelul taxelor si impozitelor; numarul de producatori; pretul altor bunuri.

Cel mai important factor pretul.

  1. Elasticitatea ofertei, in functie de pret. Legea ofertei evidentieaza raportul dintre evolutia pretului si evolutia ofertei.

Exista o evolutie in acelasi sens, o relatie pozitiva. Creste pretul – creste oferta.

Scade pretul – scade oferta.

Coeficientul de elasticitate a ofertei in functie de pret.

Exemplu: pretul creste cu 20 %, iar oferta creste cu 30 %.

  1. Oferta elastica

Oferta se modifica cu mai mult decat se modifica pretul.

  1. Oferta inelastica

Oferta se modifica cu mai putin decat se modifica pretul.

  1. Oferta de elasticitate unitara

Oferta se modifica tot atat cu cat se modifica pretul.

 

  1. Al doilea factor ca importanta in determinarea ofertei este costul de productie.

Intre evolutia costului si evolutia ofertei exista o relatie negativa o evolutie in sens invers. Creste costul – scade oferta. Scade costul - creste oferta.

 

Productivitatea factorilor de productie

Randamentul cu care sunt utilizati factorii de productie.

Q – rezultatele; productia obtinuta in expresie fizica sau valorica (banoasa).

Fi – factori implicati, inseamnsa eforturile, factori de productie implicati in expresie fizica sau valorica.

 

  1. Formele productivitatii
  1. Productivitatea globala – toti factorii de productie implicati.
  2. Productivitatea unui anumit factor de productie.
  3. Productivitatea medie.
  4. Productivitatea marginala.

 

C – factori de munca ( numar de salariati, timp de lucru).

K – factori de capital.

P – factori de pamant.

 

Productivitatea globala marginala.

Productivitatea medie a muncii.

Productivitatea marginala a muncii.

Alegerea consumatorului rational ar trebui guvernata de principiul eficientei. Alegerea consumatorului rational consta in gasirea acelui program de achizitii si consum care-i asigura cea mai mare satisfactie posibila prin cheltuirea venitului sau limitat.
Reprezinta totalitatea cheltuielilor cu producerea depozitarea si vanzarea de catre firme a bunurilor economice realizate.
Top