Dimitrie Cantemir
Istoria ieroglifica
TEMA : conflictul dintre Brancoveni si Cantemiri, conflict general de ocuparea tronului Moldovei de catre Mihai Racovita. Personajele se ascund in spatele unor masti pentru a se reliefa caracterul.
Relatiile inorogului
Dupa mazilirea vidrei (Constantin Duca) boierii se aduna langa Adrianopol pentru a-l desemna pe noul domn ( acesta va fi impus prin vointa Corbului- Constantin Brancoveanu).
Domnia revine Strutocamilei ( Mihai Racovita), act oficializat.
Intorsi in tara, boierii determina prin jaful lor, rascoala mustelor (taranilor).
Corbul obtine ordin de aretsare al Inororgului, principalul sau rival politic.
Trimisul Corbului, Soimul (Toma Cantacuzino ) urmeaza sa aiba intrevederi cu Inorogul si cu aceasta ocazie Hameleonul il tradeaza turcilor.
Situatia schimbandu-se ( in favoarea Inorogului) scaunul Moldovei revine Fiului (Antioh Cantemir). Astfel Corbul este fortat sa se impace cu Inorogul.
Conflictul dintre cele doua familii boieresti reprezinta conflictul dintre doua conceptii, simboluri, acela al principelui luminat si a tiranului lipsit de scrupule.
In „Istoria ieroglifica” nu actiunea este cea care conteaza ci lupta de opinii. Sunt formate personaje caracter ( Corbul= tiran, vulpea= viclean, hameleonul= ipocritul).
Cantemir demonstreaza ca valorile spirituale hotarasc mersul istoriei, promovand o ierarhie in functie de meritele intelectuale ale indivizilor. Pentru existenta efemera a oamenilor foloseste metafora „atomului ratacitor”. Omul este pieritor dar in aceeasi masura apare diferit de mediul care-l inconjoara. El este singura fiinta care poate aspira la nemurire prin creatie.