Educatie si socializare

Educatia: ansamblul actiunilor si proceselor sociale prin care societatea transmite noilor generatii cunostintele, valorile aptitudinile si comportamanetele necesare integrarii sociale.

Atat socializarea cat si educatia inseamna promovarea a ceea ce societatea considera important, valoros si util. Socializarea are un inteles mai larg incluzand toate influentele sociale care influenteaza individul.

 

Rolul social – un status implica roluri multiple in functie de cei cu care interactionezi. Tipurile principale de roluri sociale: rolurile asteptate, rolurile performate. Diferentele dintre acestea pot fi motivate de: incompatibilitati intre personalitate si cerintele comportamentale si atitudinile impuse de status; lipsa de experienta sau invatarea insuficienta a rolului.

 

Institutiile sociale si tipologia lor

In limbaj comum prin institutie se intelege o organizatie delimitata in timp si spatiu: primaria, banca. In sociologie conceptul este mult mai larg. Orice tip de practica instituita oriunde in societate poate reprezenta o institutie sociala. Exemplu: biserica, familia, banii, adulterul.

Intregul univers social poate fi reprezentat ca sistem de institutii sociale. Institutiile sociale reprezinta seturi de statusuri si roluri atasate lor, care contribuie la implinirea unei functii sau nevoi sociale.

Orice organizatie are la baza o institutie dar nu si invers.

 

Tipuri de educatie

1. Educatie informala – procesul de invatare voluntara sau nu, realizat prin relatiile si interactiunile noastre cu ceilalti (familie, prieteni, mass-media)

2. Educatie formala – ansamblu proceselor de invatare derulate in cadrul sistemului de invatamant. Acest tip de educatie este planificat, controlat, exista personal specializat, obiective clare, precise.

3. Educatia nou-formala se refera la activitatile de invatare derulate intr-un cadru formal, dar in afara sistemului de invatamant (scoli de vara, cenacluri). Educatia formala are rolul cel mai important in formarea si pregatirea individului pentru viata in societate intre 6 si 18 ani. Cei cu nivelul de instruire mai ridicat au sanse mai bune de castig. Scoala are si functii de socializare, integrare sociala, control social, mediere a prieteniilor, a casatoriilor.

 

Status si rol

Statusul este pozitia detinuta de un individ intr-o structura sociala. Ceea ce asteapta un individ de la ceilalti pe baza pozitiei sale, rolul social este ansamblul comportamentului realizat de un individ pe baza pozitiei sale (statusului detinut); ceea ce asteapta ceilalti de la noi.

Orice om detine o multitudine de statusuri pe care le realizeaza si selecteaza permanent. Alegerea individului poate sa difere de asteptarile persoanelor cu care interactionam.

In asemenea cazuri, numite conflict de status pot sa apara probleme de comunicarea si tensiuni. Conflictul de status apare cel mai des in situatiile in care se suprapun mai multe statusuri, iar alegerea celui central nu este evidenta.

Statusurile pot fi:

 

  • Atribuite (obtinute prin nastere); exemplu: cetatenie, etnie.
  • Dobandite (cele pe care nu le obtinem prin nastere). Aceasta tipologie, distinctie, depinde de modul in care este definit un status in societate. La limita, majoritatea statusurilor atribuite pot sa fie dobandite.

 

Indicatorii de status sunt elementele care pot ajuta la aflarea statusului unei persoane. Obiectele respective au calitatea de indicatoare de status numai intr-un context social dat. Ele pot sa fie purtate voluntar sau involuntar si indica statusul central al unei persoane.

Definitie: un grup de oameni care interactioneaza datorita unor legaturi se sange, alianta prin mariaj si adoptie.
O caracteristica masurabila specifica unui proces, fenomen sau produs social se numeste variabila. Variabile pot fi : discreta, continua.
Top